Jaki hosting wybrać dla małego i średniego biznesu?

Jaki hosting wybrać dla małego i średniego biznesu?

Napisaliśmy dzisiaj do firmy hostingowej Cyber Folks (połaczone z dawnym Hekko) zapytanie, od kiedy posiadamy u nich konto. Dostaliśmy po kilkunastu minutach info, że konto powstało dużo wcześniej niż Dioma, bo już 27 marca 2009 o 12:30:55. To wystarczający przedział czasowy, aby móc wypowiedzieć się o czymś tak newralgicznym dla firmy jak hosting.

Czym jest hosting?

Dla sporej części klientów nieobeznanych w nazewnictwie sama nazwa hosting może być problematyczna.

Zazwyczaj skracamy wyjaśnienia do uproszczonej informacji, że jest to przestrzeń, gdzie trzyma się stronę, bazę danych, pocztę, i że do tego hostingu podpięta jest ich domena. Dla klienta najważniejsze jest, aby działało. Czy działa?

Hosting musi być niezawodny

Z działaniem serwera bywało różnie przez te wszystkie lata. Nie były to jednak na tyle duże przerwy, aby nas zniechęcić. Jedna pamiętna awaria, która trwała godzinami została zażegnana w sposób profesjonalny, bo wszystko zostało należycie przywrócone i Hekko postarało się nawet o rekompensatę w postaci darmowych przedłużeń kont.

To ważne, ponieważ często po tego typu awariach hostingodawcy albo milczą, albo już się nie podnoszą. Takie przerwy potrafią być kosztowne tak jak miało to miejsce w przypadku 2be.pl gdzie zawiódł czynnik ludzki i spora część danych przepadła.

W Cyber Folks mamy dostęp do regularnie wykonywanych kopii zapasowych a przy pomocy panelu Dioma CMS możemy dodatkowo wykonać kopię ręcznie.
 
Co zatem działało przez te wszystkie lata? Co nas skłoniło do pozostania z Cyber Folks? Przede wszystkim to, że firma się rozwijała i rozwija nadal. Co jakiś czas wprowadzają nowe zmiany odzwierciedlające najnowsze trendy webowe.

Najnowsze aktualizacje

Z naszego punktu widzenia te najbardziej istotne to dość szybkie wprowadzenie php 7.0 a później 7.4, co pozwoliło przyspieszyć strony naszych klientów czasem nawet o 50%. Mieliśmy możliwość uruchomienia tej wersji odpowiednio wcześniej i z tego, co widziałem to również przed konkurencją. Twoja strona może więc działać o wiele szybciej niż obecnie.
 
Wprowadzenie baz danych na szybkich dyskach SSD, co również przyspieszyło statystyki odczytu/zapisu informacji w naszym systemie administracyjnym Dioma CMS.

HTTP 2.0 + SSL

Również dość szybkie wprowadzenie HTTP 2.0, które nie jest jeszcze w pełni wykorzystywane przez przeglądarki, ale w projektach już można stosować i znacząco wpływa to na szybkość ładowania stron internetowych (tylko w połączeniu z certyfikatem SSL). Taki certyfikat wpływa z kolei na bezpieczeństwo połączenia pomiędzy użytkownikiem a stroną internetową. Jest to bardzo ważne z uwagi na typ przesyłanych informacji jak np. dane kontaktowe, dane finansowe czy medyczne.

Brak limitów

Brak limitów na ilość domen podpiętych pod hosting, ilość baz danych i ilość kont pocztowych to dzisiaj standard, ale ten brak limitów był na tamte czasy kluczowy, ponieważ jako rozwijająca się firma zaoferowaliśmy klientom naszą przestrzeń dyskową i dzięki temu mogliśmy w pełni wykorzystać dostępne zasoby i poszerzyć ofertę.
 
Dzisiaj klientom wykupujemy osobne konta, żeby możliwość konfiguracji była bardziej dopasowana do ich indywidualnych potrzeb.

Brak limitów nie oznacza jednak, że powinieneś wysyłać setki maili do swoich klientów ze skrzynki na serwerze. Tego typu serwery nie są przystosowane do masowego mailingu. W artykule jak masowo wysyłać maile opisaliśmy odpowiednie narzędzia dla Twojego biznesu.

Optymalizacja szybkości stron internetowych

Kilka lat temu, gdy zaktualizowaliśmy nasz system i zwróciliśmy większą uwagę na optymalizację pod kątem bezpieczeństwa (aplikacje medyczne, finansowe i strony kancelarii prawnych) i szybkość ładowania się strony zostaliśmy mile zaskoczeni ilością opcji konfiguracyjnych serwera, który przecież jest współdzielony.

Wiele firm hostingowych blokuje np. opcję kompresji, żeby zwiększyć ilość przesyłanych danych i szybciej wykorzystać limity. Tutaj po prostu włączamy kompresję i cieszymy się plikami zmniejszonymi w locie nawet do 60%.

Ta konfiguracja jak już wspomniałem też obejmuje bezpieczeństwo. Odcięcie dostępu do konkretnych katalogów, typów plików, ochrona przed różnego rodzaju prostymi atakami znacznie zwiększyła nasze możliwości i zakres naszych usług.

Cena/jakość

Współczynnik cena/jakość jest naszym i naszych klientów zdaniem wystarczająco wysoki, aby polecać firmę kolejnym klientom i znajomym. Bardzo łatwo można oczywiście zmieniać pakiety przeskakując na wyższą lub na niższą opcję. To dość ważne w przypadku zmieniających się warunkach w firmach.

Co nie zagrało i czego nam brakuje

Skoro były już superlatywy to trochę też pomarudzimy. Obsługa klienta to coś, czym się wyróżniają, bo odpowiedzi są błyskawiczne (max. 15-20 min. ale standardowo dużo mniej), problem jednak w tym, że trzeba ich czasem ciągnąć za język, żeby dowiedzieć się wszystkiego o danym problemie. Nie zawsze tak jest i możliwe, że to styl konkretnego konsultanta. Zawsze są jednak kompetentni i finalnie udaje się rozwiązać problem.
 
Dostęp shell oraz sFTP, wiem, wiem nie wszędzie to jest i to hosting współdzielony, ale niektóre firmy to mają i znacznie zwiększyłoby to bezpieczeństwo pracy.
 
Repozytoria Git. Dzień, w którym Git zawita na Cyber Folks w podstawowym hostingu, będzie jednym z piękniejszych w tej dekadzie :) Git znacznie ułatwia pracę nad projektami internetowymi z uwagi na kontrolę wersji i szybsze wprowadzanie zmian w plikach na serwerze.
 
Django, które możliwe, że nigdy nie pojawi się w ofercie, bo to famework oparty na pythonie, a to zapewne nie jest celem samym w sobie firmy Cyber Folks. Vipserv jest dość droższy, ale posiada takie rozwiązanie i mamy taką bardzo bardzo cichą nadzieję również i na pojawienie się jej w Cyber Folks.

Komunikacja

Przydałby się jakiś system zgłaszania błędów i zmian tak, aby konsultanci korzystali ze wspólnego wątku dotyczącego danego zagadnienia. System mailowy działa dość sprawnie, ale czasem trzeba coś ponownie zgłosić i generowany jest nowy wątek i konsultant wydaje się nie mieć wglądu w poprzednie konwersacje. Może być to jednak tylko złudne wrażenie. U konkurencji dość sprawnie to działało w wątkach utrzymywanych w systemie. Plusem jest jednak ilość kanałów komunikacji, co czasem znacząco wpływa na szybkość załatwienia problemu. Warto też dodać, że pracują 7 dni w tygodniu. A Ty? ;)

Marzenia się spełnia

Mogą to być tylko nasze marzenia, ale ufam, że firma Cyber Folks zbiera takie listy życzeń i z czasem odpowiednio je uwzględnia. My liczymy głównie na to, aby nadal pozostali na czasie. Zwłaszcza w kwestiach szybkości ładowania się stron internetowych, ich bezpieczeństwa i edukowania klientów odnośnie do tego, co można i odnośnie do tego, co powinno się wprowadzić w ustawieniach serwerów.

Artykuł zadowolonego klienta

Nie jest to wpis sponsorowany i mamy nadzieję, że z listą tych drobnych wad na taki nie wygląda. Chciałem po prostu zebrać dla moich klientów zbiór argumentów, które kierowały decyzjami przy wyborze hostingu. Od 2009 roku miałem oczywiście okazję przyjrzeć się działaniu wielu serwerów. Nie każdy klient był zaciągany siła do Cyber Folks czy wczesniej Hekko. Sporo klientów to firmy posiadające już strony u innych dostawców. Mamy wśród klientów zadowolonych użytkowników home.pl, wspomnianego Vipserv, iql.pl i byłych, niezadowolonych klientów 2be i nazwa.pl. Trzymam się jednak tego, co dobre, sprawdzone, bezpieczne i na czasie.
 

Wiesz już dlaczego warto wybrać dobry hosting

Na tym hostingu zbuduję dla Ciebie nowoczesną stronę internetową.

Zamów stronę lub Zobacz jak wyceniam

Mateusz Petkiewicz

Autor

Mateusz Petkiewicz - Programista i grafik w jednej osobie. Od 2008 pomaga swoim klientom w budowie stron i aplikacji biznesowych. Założyciel Dioma.pl