
Jak masowo wysyłać maile?
Ostatnio bardzo dużo czytam o algorytmach i automatyzacji procesów biznesowych. Głównie z myślą o projektach moich klientów, ale i o swojej działalności.
Czas to pieniądz, więc jeśli możesz zaoszczędzić kilkadziesiąt minut każdego dnia automatyzując pewne zadania to dzięki temu możesz skupić się na rzeczach naprawdę ważnych dla Twojego biznesu.
Jednym z takich pożeraczy czasu są maile, powiadomienia i regularne wiadomości do użytkowników systemu, aplikacji, strony internetowej czy jakiegokolwiek innego serwisu znajdującego się w sieci.
Aby wysłać masową wiadomość e-mail potrzebujesz osobnego narzędzia do wysyłania newsletterów. Jest to znacznie lepszy i bezpieczniejszy sposób na wysyłanie maili do wielu odbiorców niż Outlook lub Gmail. Najpierw skopiuj swoją listę adresów e-mail, a następnie zaimportuj ją do tego narzędzia, napisz wiadomość, wybierz czas doręczenia i naciśnij wyślij.
Problem masowej wysyłki e-maili
Pewnego dnia trafił nam się problem porzuconego przez inną firmę klienta. Na pierwszy rzut oka błahy problem wysyłki maili. Każdy bloger przecież to robi w formie newslettera. Klient ten kopiował całą listę ponad 600 maili i wklejał w pole ukrytej kopii programu pocztowego podczas wysyłania powiadomień. DWA razy dziennie!
Lista i częstotliwość maili szybko jednak przerosła możliwości taniego operatora poczty e-mail.
W swojej karierze spotkałem tylko kilka takich przypadków, głównie spowodowanych brakiem narzędzi i odpowiednich rozwiązań.
Przecież po to mamy programistów i całą dziedzinę informatyki, żeby podobne problemy rozwiązywać dzięki odpowiednim narzędziom.
Z dwóch godzin poświęconych dziennie na mailing zeszliśmy do JEDNEGO KLIKNIĘCIA, a później do całkowitej automatyzacji przy konkretnych zdarzeniach.
Nie polecam sprawdzać wysyłki 600 maili przez swoją skrzynkę, ale z tego, co ustaliliśmy trwało to około 5-10 min. Serwer sobie „mielił” i po pewnym czasie wyrzucał informację o tym, że maile zostały wysłane lub o tym, że minął czas oczekiwania na skrypt. Rzecz totalnie niezrozumiała dla laika. Jaki skrypt, jakie oczekiwanie?
Jak poprawnie wysłać tysiące maili jednym kliknięciem?
Z racji ograniczenia kosztów i maksymalnego ułatwienia całego procesu klientom zdecydowałem się na zastosowanie GetResponse lub MailerLite. GetResponse to nie najtańsza usługa tego typu, ale do tej pory najsolidniejsza i oferująca możliwość połączenia naszego systemu z ich wysyłką.
Mailer lite z kolei jest bardzo intuicyjny, do pewnej liczby użytkowników darmowy i również cieszy się niezłą reputacją wśród odbiorców.
Możesz co jakiś czas eksportować całą listę zapisanych kontaktów i zaimportować ją do podobnych narzędzi. Nie tędy droga! Jest to kolejna strata czasu!
Dedykowana integracja ze stroną
Po napisaniu dedykowanego połączenia pomiędzy stroną klienta, a GetResponse wszystko zaczęło dziać się automatycznie. Ileż to problemów z głowy prawda? Użytkownik, rejestrując się, uruchamia odpowiedni proces, który dodaje jego adres e-mail i imię do przygotowanej wcześniej listy na GetResponse.
Wysyłka przez panel newslettera
Z panelu do wysyłki newslettera, możesz więc spokojnie wysyłać wiadomość do wszystkich zarejestrowanych użytkowników swojej aplikacji lub do konkretnych grup klientów. Zrobisz to ręcznie lub automatycznie w zależności od potrzeb.
Nie poprzestałem jednak na newsletterze. Szybko zebrałem wszystkie sytuacje, w których klient komunikuje się masowo z użytkownikami.
Automatyczne powiadomienia
Było to np. automatyczne powiadomienie o zmianie regulaminu albo informacja o udostępnieniu nowej funkcjonalności serwisu. Można to zrobić z poziomu strony internetowej, wysyłając maile małymi grupami co np. 5 min, tylko po co? Skoro mamy dedykowany serwis do wysyłki newslettera?
Czego nie zrobiłem przy użyciu mailingu masowego? Otóż wszystkie powiadomienia związane z indywidualnymi przypadkami danego użytkownikach np. powiadomienie o płatności, cała funkcjonalność związana z resetowaniem hasła, albo usunięciem konta.
Czy GetResponse jest dla Ciebie?
Na pewno nie jest dla każdego. Sporo serwisów oferuje np. darmową pulę wysyłanych e-maili miesięcznie jak np. wspomniany już MailerLite. Jeśli masz małego bloga i dość krótką listę czytelników to nie ma sensu przepłacać. W przypadku baz powyżej 1000 kontaktów zalecam GetResponse. Jeśli masz skomplikowany model, który mógłby skorzystać z automatyzacji tak jak opisany powyżej przypadek to tym bardziej! Integracja z Twoją stroną (GetResponse API) nie powinna zająć dużo czasu wykwalifikowanemu programiście, a zaoszczędzony czas przeznaczysz na rozwój biznesu.