Jak stworzyć własny kurs online
  • Data publikacji: 2019-04-26

Jak stworzyć własny kurs online

Platformę do szkoleń online opracowaliśmy i uruchomiliśmy, mniej więcej rok temu, pozwoliła ona naszemu klientowi zarobić ponad 150 000 PLN, w niecały miesiąc.
Czyż to nie brzmi rewelacyjnie?!

Dlatego za kilka tygodni ruszamy z kolejną platformą, bogatsi o nowe doświadczenia i bazując na wyciągniętych wnioskach z poprzednich wdrożeń.

Z tego artykułu dowiesz się, jaki jest proces powstawania takiej platformy i przede wszystkim, co jest kluczem do tego, by osiągnęła sukces. Obecnie pozwala ona przeprowadzać 3 rodzaje działań: kursy wideo, szkolenia online w formie webinaru oraz coaching stacjonarny.

Przygotowanie do stworzenia własnego kursu

Podstawą jest to, że musisz coś wiedzieć na dany temat! Bez tego, ani rusz! Najlepiej, jeśli jesteś wysokiej klasy specjalistą w swojej branży. Możesz też być freelancerem, księgową, grafikiem, czy programistą. Krótko mówiąc, osobą, która jest w stanie i chce przekazać swoją wiedzę.

Gdy mamy już specjalistę, wybieramy tematykę kursu. Najmniej polecaną przez nas opcją jest kurs ogólny, w stylu "Księgowość". Takie szkolenie zajęłoby lata i zazwyczaj mało kto się na nie decyduje. Wybierz konkret! Dawaj nie byle jakie rozwiązania  i wieloaspektowe możliwości. Przykład dobrego tematu: „Oszczędności w małej firmie”.

W idealnym świecie byłoby tak: od lat prowadzisz bloga na dany temat, masz osoby czytające Twój regularny newsletter i wystarczy, że podsuniesz im kurs a "samo się" sprzeda. Niestety tak jest rzadko i przytrafia się nielicznym. Dlatego, buduj społeczność jak najwcześniej i zbieraj maile z odpowiednimi zgodami (RODO i te sprawy). Jeśli nie masz społeczności, to kampania będzie nieco trudniejsza, zajmie trochę więcej czasu i będzie wymagała drobnego nakładu finansowego na reklamę na Facebooku, ale nie zniechęcaj się. Damy radę!

Sprzęt do nagrywania kursu online

Przy zakupie sprzętu możemy wybrać jedną z dwóch opcji: zakup na bogato i budżetowy. Jeśli nie posiadasz doświadczenia w nagrywaniu wideo i dźwięku, zdecydowanie polecamy podejście drugie.

Wideo

Tutaj ważne jest, określenie tego co nagrywasz. Bo jeśli chcesz nagrywać również to, co dzieje się poza pulpitem, będzie potrzebna kamerka. Polecamy Logitech C920 HD Pro Webcam. Większość wbudowanych w laptopy kamer, nie nadaje się do rejestrowania kursów. Laptop po prostu nie ma tyle miejsca na optykę. Możesz też użyć smartfona, jeśli uważasz, że jego jakość jest zadowalająca. Do kursów nagrywanych z wyprzedzeniem ideałem byłaby lustrzanka z dobrym, jasnym obiektywem lub aparat cyfrowy np. Canon G7X czy Lumix G7.

Statyw

Przyda się zarówno do aparatu, jak i kamerki Logitecha. Jeśli siedzisz za biurkiem to wystarczy niski, do prezentacji na stojąco polecamy wyższe statywy fotograficzne.

Dźwięk

Wspomniany wyżej Logitech ma wbudowane mikrofony. Jeśli jednak będziesz musiał stać nieco dalej, polecamy wyposażyć się w tzw. mikrofon krawatowy z klipsem Rode SmartLav+ lub podłączany bezpośrednio do telefonu Boya BY-M. W przypadku wywiadów można oczywiście podpiąć 2 mikrofony krawatowe i słuchawki dzięki Rode SC6. Bardziej wymagającym, polecamy zestaw RODE NT1 lub trochę tańszy NT1-A z interfejsem Focusrite Scarlett 2i2 USB, lub mikserem Mackie 402VLZ4. Ostatni zestaw idealnie sprawdzi się również podczas nagrywania podcastów.

Pamiętaj, żeby mówić do mikrofonu. Krawatowe mikrofony dość dobrze zbierają dźwięk z wysokości klatki piersiowej, ale np. NT1 ma blisko ustaloną strefę zbierania dźwięku. Na pewno widziałeś kiedyś pracowników radia mówiących do mikrofonów ze specjalną okrągłą osłoną, umieszczonych blisko twarzy. To dzięki temu dźwięk jest bardzo wyraźny, czysty i ma tę radiową intymną barwę.

Jeśli nagrywasz kurs wideo lustrzanką lub kamerą cyfrową, możesz do nich podpinać mikrofon kierunkowy. Instaluje się go w miejsce lampy błyskowej, czyli na tzw. sankach i podpina do wejścia mikrofonowego.

Światło

Dwie parasolki oświetleniowe lub softboxy umieszczone przed Tobą po obu stronach w zupełności wystarczą, aby doświetlić Twoją twarz. Poeksperymentuj z odległością, aby nie powstały białe wypalone plamy na Twojej twarzy, ponieważ parasolki „zmiękczają” światło mocnych lamp i niwelują ostre cienie na niej.

Co najważniejsze, takie zestawy parasolek nie są drogie a różnicę zauważysz gołym okiem. Porównaj idealnie oświetloną lampami fotograficznymi twarz z oświetleniem zwykłej lampy sufitowej w pokoju lub, co gorsza, lampki biurkowej, a przekonasz się, że było warto. Zestawy zazwyczaj zawierają parasolkę lub softbox, lampy (2, 3 w zależności od ich mocy), statyw i oprawki do lamp. Oczywiście, wszystko x2.

Jeśli posiadasz mocne panele LED i nagrywasz przed lapopem, możesz też odbić ostre światło ledowe od białej ściany. Uzyskasz w ten sposób, łagodne cienie i idealnie oświetloną twarz, a cała ściana rozproszy światło identycznie jak parasolka.

Tło fotograficzne

Preferujemy wnętrza w tle, ale jeśli masz mało reprezentatywne 4 kąty, to warto zaopatrzyć się w 2 statywy i rolki z tłem. Dla bardziej wymagających, mogą to być green-screeny.

Testowe nagrania i webinary

Osoby początkujące powinny przeprowadzić masę testowych nagrań, sprawdzić różne konfiguracje światła i dźwięku. To bardzo ważne, ponieważ czasem jedno pomieszczenie ma większe echo niż inne, może się też zdarzyć, że słońce wpadające przez okno, zbyt mocno rozświetla nam pokój i kamera zaczyna wariować. Jeśli nagrywasz długi kurs to warunki oświetleniowe i dźwiękowe muszą być powtarzalne przez kilka dni nagrań. Duże rozchwiania będzie widać na etapie końcowym. W czasie testów wyłapiesz też wszelkiego rodzaju "przeszkadzacze" tj. telefony, powiadomienia z komunikatorów, czy z programów antywirusowych i systemowych, spowolnienia transferu przez słabe WiFi, automatyczne aktualizacje, a także sąsiadów robiących remont, kuriera pukającego do drzwi itp.

Przygotowanie dokumentów i bramki płatniczej

Żyjemy w kraju, który chroni konsumentów. Właśnie dlatego będziesz potrzebował regulaminu polityki prywatności, zgodnej z RODO, zaakceptowanego przez ludzi od bramki płatniczej. Jesteśmy zwolennikami Przelewów24. Ma ona połączenie z bramką PayPal i kilka wersji językowych. Dzięki temu możesz sprzedawać swoje kursy i szkolenia na niemal cały świat!

Wizerunek autora kursu

Zrób sobie sesję zdjęciową. Serio! Jeśli masz sprzęt i możesz to zrobić samemu, super. Nawet najlepsze selfie nie zastąpi profesjonalnej sesji biznesowej. Gdy Twoja branża tego nie wymaga, masz problem z głowy, ale jeśli robisz pierwszorzędny kurs biznesowy, prezentacja swojej schludnej osoby na porządnej jakości zdjęciach, jest wręcz oczekiwana. Zadbaj również o dobry opis i pokazanie siebie w roli eksperta.

Wiedza techniczna

Posiadanie własnej platformy szkoleń z mnóstwem funkcji, opcji i zewnętrznych usług może na początku przytłaczać, jednak kursu nie puszcza się w świat z dnia na dzień. Zgromadź materiały i podstawowy sprzęt, zanim zabierzesz się za finalne opracowanie. Przyzwyczaj się do kamer i mikrofonów. Poznaj narzędzie GetResponse i ClickMeeting, jeśli chcesz prowadzić webinary. Sprawdź jak "wypuścić" swój pierwszy live na fb. Pamiętaj, że reszta technicznej otoczki m.in. konfiguracja domeny, serwera, integracja płatności i formularzy z usługą do mailingu, moduły do landing pages i dostosowanie całej platformy do Twoich indywidualnych potrzeb, należy do naszych obowiązków.

Dokładny opis wszystkich funkcji i usług zewnętrznych znajdziesz pod poniższym linkiem:

Własna platforma do kursów

Przygotowanie kampanii kursu

Nie ma znaczenia czy nagrywasz własny kurs, przeprowadzasz szkolenie online czy stacjonarne. Zawsze musisz odpowiednio przeprowadzić kampanię! Dotyczy to osób ze zgromadzoną wokół siebie społecznością, jak i tych bez niej.

Nasza platforma pomaga połączyć większość ruchów marketingowych w jednym panelu administracyjnym. Proces kampanii trwa od 1 do 3 tygodni. W tym czasie regularnie wysyłasz landing page z darmowymi próbkami, webinarami i innymi materiałami promocyjnymi.

Osoby, które będą chciały otrzymać darmowy e-book lub uzyskać dostęp do bezpłatnego webinaru muszą zostawić adres e-mail. W systemie zostaną one odpowiednio oznaczone. Na każdym etapie działań będą otrzymywały kolejne oznaczenia. Wszystko po to, byś mógł  nadzorować na jakim dana osoba jest kroku i do kogo kierować treści informacyjne a do kogo jeszcze sprzedażowe. Otrzymasz procentowy wykaz tych danych, po to by łatwiej było Ci docierać do zebranych kontaktów.

Przygotowując taką kampanię zrób sobie tabelę z harmonogramem. Rozpisz, kiedy live, kiedy webinar, kiedy post na blogu i newslettery, a kiedy podcast lub wideo na YouTube. Planując jednotygodniową kampanię, będziesz miał tych materiałów dużo mniej niż w przypadku trzytygodniowej. To samo tyczy się częstotliwości udostępniania i publikowania ich.
Pamiętaj jednak żeby nie spamować i pisać tylko od tych osób, które wyraziły na to zgodę. Każda platforma do newsletterów, w naszym przypadku GetResponse, oferuje opcję wypisania się z newslettera, więc uważaj i "nie spal" sobie kontaktów.

Chcesz wiedzieć więcej o całej strategii przeprowadzania kampanii swojego kursu online? Przeczytasz o tym w książce, którą polecamy wszystkim napotkanym na ulicy znajomym i nieznajomym:

Jedna kampania do wolności

Mateusz Petkiewicz

Autor

Mateusz Petkiewicz - Programista i grafik w jednej osobie. Od 2011 pomaga swoim klientom w budowie stron i aplikacji biznesowych. Założyciel Dioma.pl