Wyszukiwarka na stronie internetowej

Wyszukiwarka na stronie internetowej
  • Data publikacji: 2018-10-17

Jeśli masz wyszukiwarkę na stronie internetowej, to najprawdopodobniej nie mówi Ci ona wszystkiego. „Ale przecież ja mam wtyczkę do WordPress, więc musi działać” – odpowiesz. Albo „Stefan mi kodował wyszukiwarkę, sprawdzałem i działa”. Stefan może i kodował, a wtyczka może faktycznie i działa, ale czy działa dla Ciebie i Twojego biznesu?

Zadaniem wyszukiwarki jest przede wszystkim ułatwienie potencjalnemu klientowi wyszukania istotnych dla niego informacji. Każdy się z tym zgodzi, bo przecież od tego wyszukiwarki właśnie są!

Jak wyszukiwarka może pomóc właścicielowi strony?

W bardzo prosty sposób. Dajmy na to, że prowadzisz stronę gabinetu dentystycznego i masz dużo treści. Na stronę wchodzi potencjalny pacjent i chce wyszukać coś o usuwaniu kamienia nazębnego. Twoja wyszukiwarka zwraca 0 wyników, mimo że masz na stronie usługę brzmiącą podobnie. Takich pacjentów w ciągu roku wchodzi 250, a Ty nadal żyjesz w błogiej nieświadomości, bo przecież masz taki zabieg.

100% klientów, którym modernizowaliśmy strony, posiadało właśnie taką ubogą wyszukiwarkę. Jak to można zrobić lepiej? - Można daną usługę czy produkt opisać dodatkowymi frazami (tagi lub słowa kluczowe) i wskazać wyszukiwarce, żeby brała je pod uwagę. To jest najprostsze rozwiązanie. Kolejne rozwiązanie opracowaliśmy przy okazji modernizacji naszego królika doświadczalnego, czyli strony Korea Online.

Na tej stronie jest sporo treści, wiec jest i sens istnienia takiej wyszukiwarki. Powyższe rozwiązanie już dawno mieliśmy, ale brakowało jeszcze spisu wszystkich fraz, na które użytkownicy nie znajdują wyników wyszukiwania. Ileż to nam dało wglądu w to, czego faktycznie użytkownicy chcą od naszej strony! Prawdziwa kopalnia pomysłów na kolejne artykuły!

W naszym panelu administracyjnym mamy właśnie taką listę fraz z kolumnami fraza, ilość zapytań i status. Oczywiście artykuły powstają tylko z tych, których jest stosunkowo dużo. Totalnie pomijamy frazy, które nie są w okręgu naszych zainteresowań.

Jak usprawnić wyszukiwarkę na stronie?

Usprawnianie samego działa nią wyszukiwarki to zupełnie inna historia. Przytoczę tu zatem tylko najważniejsze pomysły.

Analiza błędnych fraz

Ludzie piszą z błędami albo przekręcają nazwy usług. Zdarza się najlepszym. Do swoich treści dodaj więc pole z frazami błędnymi i poprawnymi odpowiednikami. Błędne frazy zapewne znajdziesz w spisie wyników zerowych. Tym sposobem, nawet jeśli ktoś wpisze błędną frazę, to zostanie przekierowany na poprawne wyniki i co najważniejsze zobaczy jak w Twoim biznesie jest to poprawnie nazwane.

Podpowiadanie fraz

Znane z Google sugerowanie fraz podczas pisania. Może to dość znacznie obciążyć serwer, wiec musi być zrobione dobrze!

wyszukiwarka na stronie

Zakres wyszukiwania

Można tutaj dać dwie opcje. Albo użytkownik oznacza, które zbiory chce przeszukać albo sami to określamy. Na Dioma.pl np. przeszukujemy tylko artykuły na blogu.

Ranking wyszukiwania

W niektórych biznesach na pewno się przyda! Tego typu mechanizmy pozwalają na określenie kolejności wyników dla najważniejszych fraz. Jeśli nie masz na to czasu, to proponujemy nieco bardziej zaawansowane rozwiązanie bazujące na algorytmie przyznawania automatycznych rankingów.

Zapisanie popularnych wyników wyszukiwania

Są mechanizmy, które zamiast przy każdym wyszukaniu na nowo łączyć się z bazą, dokonywać skomplikowanych porównań i wyliczeń zapisują te najpopularniejsze wyniki wyszukiwania. Dzięki temu użytkownik otrzymuje informacje dużo szybciej. W przypadku ogromnych zbiorów znacznie szybciej.

 

Jeśli masz dodatkowe pytania to śmiało napisz do nas.

Kliknij i pytaj

Mateusz Petkiewicz

Autor

Mateusz Petkiewicz - Programista i grafik w jednej osobie. Od 2011 pomaga swoim klientom w budowie stron i aplikacji biznesowych. Założyciel Dioma.pl