Strona Internetowa Kancelarii

Strona Internetowa Kancelarii

W czerwcu „Rzeczpospolita” opublikowała ranking najlepszych kancelarii w Polsce. Przedstawiono tam również ranking stron internetowych, w którym witryna naszego klienta, krpj.pl, zajęła siódme miejsce. Skoro trafiliśmy do TOP10, warto podzielić się informacją, dlaczego tak się stało i zastanowić się, jak trafić do pierwszej trójki.

Trudno porównać kilkuosobowe kancelarie z takimi, które zatrudniają ponad sto osób. Można za to w dość prosty sposób zestawić ich strony internetowe. Wiadomo, że firmy z pierwszej dziesiątki rankingu dysponują innym budżetem, ale solidne projektowanie powinno być nawet w pakiecie stron ze średniej półki.

Poza przejrzystym układem i czytelną nawigacją są jeszcze dwie rzeczy, które wyróżniły ten projekt na tle pozostałych. To czynniki, które w Dioma są bardzo ważne, i na które zwracamy szczególną uwagę: szybkość ładowania się strony i jej zawartość. Mają one istotne znaczenie w przypadku potrzeby szybkiego znalezienia informacji nawet przy słabym łączy internetowym. Decydują również o tym, czy klient w ogóle zdecyduje się nawiązać współpracę. Jeśli czeka dłużej niż 3 s, często opuszcza stronę i szuka alternatyw.

Ranking Stron Kancelarii

Strona krpj.pl ładuje się w niecałe 0,5 s i zajmuje lekko ponad 1 MB. Jest to najlepszy wynik w TOP10. W tym przypadku jedyną opcją przyspieszenia wczytywania się witryny jest wdrożenie formatu graficznego Google WebP. Dzięki niemu grafiki mogą się ładować od 10 do 30% szybciej.

Mobilne wersje stron kancelarii

Jury zwróciło również uwagę na dostosowanie strony do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. W 2019 roku nie wyobrażamy sobie projektu www bez takiego dostosowania, chociaż nadal spora część stron zaprojektowanych kilka lub nawet kilkanaście lat wcześniej nie ma takiej opcji. Jest to zaniedbanie potrzeb użytkowników, którzy odwiedzają witryny głównie na urządzeniach mobilnych (nawet do 80%).

Layout

Kolejną kwestią był przejrzysty layout i wykorzystanie własnych zdjęć zamiast tych zakupionych w popularnych bankach fotografii. Jeśli jest taka możliwość, firmy powinny używać własnych materiałów. Zwiększa to zaufanie do marki bez względu na ich jakość.

Użycie zdjęć, które występują na setkach innych stron, da efekt odwrotny do zamierzonego. Na stronie krpj.pl są fotografie siedziby firmy i pracowników – ludzi, którzy ją tworzą — zrobione w Gdyni. Tylko 20% ocenianych kancelarii w 2018 roku posiadało indywidualnie zrobione zdjęcia. Naszym zdaniem jest to bardzo mały odsetek. Zawsze to jednak lepiej niż 17% stron, na których w ogóle nie było fotografii.

Prezentacja zespołu kancelarii

Jeśli chodzi o tę kategorię, to oceniano prezentację zespołu firmy, obecność zdjęć, notek i opcji kontaktów. Nie bardzo jednak rozumiemy sens brania pod uwagę e-maili, numerów telefonów i linków społecznościowych. To akurat zależy od polityki firmy i decyzji, czy potencjalny klient kontaktuje się bezpośrednio z danym pracownikiem, czy koordynator biura po rozpatrzeniu sprawy kieruje go do odpowiedniego specjalisty. Czego zabrakło w ocenianych stronach? Naszym zdaniem materiałów wideo — krótkich prezentacji zespołu lub firmy. Taka forma znacznie ociepla wizerunek i zwiększa zaufanie.

Specjalizacje kancelarii

Wiele firm spoza TOP10 dodaje informacje o wszystkich specjalizacjach na jednej podstronie bez indywidualnego opisu. Marnują w ten sposób możliwość dotarcia do potencjalnego klienta przez daną usługę bezpośrednio z wyszukiwarki Google. Każda specjalizacja powinna być potraktowana indywidualnie i zawierać odpowiednio dobrane zdjęcie, opis, sekcję najczęściej zadawanych pytań i kontakty do osób w firmie odpowiedzialnych za dany temat. Na stronie krpj.pl dodaliśmy jeszcze bezpośredni formularz kontaktowy, aby ułatwić pozyskanie klienta.

Publikacje i strefa wiedzy

Topowe kancelarie mogą pochwalić się sporą liczbą publikacji. Zarówno w formie drukowanej, jak i w bazie wiedzy lub po prostu na blogach firmowych. Zwłaszcza te ostatnie są nieocenionym źródłem informacji dla potencjalnych klientów. Kilkadziesiąt osób w zespole może wygenerować rocznie sporą liczbę artykułów. Najlepiej, aby były to treści tzw. „evergreen”, które nie tracą na wartości z upływem czasu. Prawo jednak się zmienia, dlatego warto też opisywać sprawy bieżące. Trzeba dodać tu pewne zastrzeżenie, jeśli chodzi o ranking. Strony z przestarzałymi informacjami w sekcji aktualności były odrzucane. To samo dotyczyło witryn z niedziałającymi linkami lub niedostępnymi treściami (np. przez wtyczki Flash).

Zabezpieczenia strony kancelarii

Każda ze stron posiada certyfikat SSL. Dzięki temu dane wysyłane pomiędzy użytkownikiem a witryną są szyfrowane (w dużym skrócie). Obecnie Google oczekuje od właścicieli stron takiego certyfikatu. Zielona kłódka plus adres zaczynający się od „https” oznaczają, że domena dysponuje takim szyfrowaniem. Jeśli nie posiadasz certyfikatu na swojej stornie, a świadczysz usługi online lub masz prosty formularz, pomyśl nad jego wdrożeniem.

Rozwiązania dla nowoczesnych kancelarii

Co dalej? Jaka przyszłość czeka kancelarie i jakie będą kryteria następnych rankingów? Na pewno można zastanowić się nad rozbudowaniem serwisów internetowych o sekcje klientów, w których po zalogowaniu będzie można sprawdzić status sprawy, pobrać lub wgrać dokumenty, skonsultować się online z prawnikiem itd.

Stosunkowo mała liczba kancelarii oferuje czat na stronie internetowej. W tej branży takie rozwiązania dopiero raczkują. Mamy jednak nadzieję, że coraz więcej czołowych graczy zdecyduje się na jego wdrożenie i tym samym przyciągnie młodsze pokolenia klientów.

Prognozujemy, że część kancelarii zdecyduje się na oferty szkoleniowe – zarówno kursy wideo, jak i szkolenia stacjonarne. Wszystko wedle możliwości i zasobów danej placówki.

Ranking kancelarii 2020

Jedynym zastrzeżeniem odnośnie do rankingu 2019 roku jest skład kapituły oceniającej. Trudno nam stwierdzić, jak zbadano kwestie techniczne ocenianych stron. Czy np. czas ładowania strony był oceniany subiektywnie, czy użyto do tego dedykowanych narzędzi jak powyżej?

Ponad połowa stron z TOP10 była budowana w oparciu o platformę WordPress. Jaki to ma wpływ na bezpieczeństwo tych domen, skoro serwisy bazujące na wspomnianym silniku są najczęściej atakowane i mają spore problemy z zabezpieczeniami?

Na pewno w składzie kapituły oceniającej przydałaby się osoba z techniczną wiedzą, która oceniłaby kwestie programistyczne dużo bardziej obiektywnie.

Czy jesteś gotów, aby zmienić stronę swojej kancelarii?

Zapytaj o ofertę Umów spotkanie

Czy jesteś gotów, aby zmienić stronę swojej kancelarii?
Mateusz Petkiewicz

Autor

Mateusz Petkiewicz - Programista i grafik w jednej osobie. Od 2011 pomaga swoim klientom w budowie stron i aplikacji biznesowych. Założyciel Dioma.pl