Strona Internetowa Kancelarii
  • Data publikacji: 2019-07-06

Strona Internetowa Kancelarii

W czerwcu Rzeczpospolita opublikowała ranking najlepszych kancelarii w Polsce. Jednym z rankingów był również ranking stron internetowych, w którym strona naszego klienta - krpj.pl zajęła 7 miejsce. Skoro trafiliśmy do TOP10 to może warto podzielić się tym dlaczego tak się stało i zastanowić się jak trafić do TOP3.

Ciężko porównać kilkuosobowe kancelarie z takimi, które zatrudniają ponad 100 osób. Można za to w dość prosty sposób porównać ich strony internetowe. Wiadomo, że firmy z Top10 dysponują innym budżetem, ale solidne projektowanie powinno być nawet w pakiecie stron ze średniej półki.

Poza przejrzystym projektem i jasną nawigacją jest jeszcze jedna rzecz, która wyróżniła ten projekt na tle pozostałych. Jest to czynnik, który w Dioma jest bardzo ważny i na który zwracamy szczególną uwagę. Jest nim szybkość ładowania się strony i jednocześnie jej objętość. Czynniki te mają istotne znaczenie w przypadku szybkiego uzyskania informacji nawet przy słabym łączy internetowym. Decydują również o tym, czy klient w ogóle zdecyduje się nawiązać współpracę. Jeśli czeka dłużej niż 3 s często opuszcza stronę i szuka alternatyw.

Ranking Stron Kancelarii

Strona krpj.pl ładuje się w niecałe 0,5 s i zajmuje nieco ponad 1 MB. Jest to najlepszy wynik w Top10. W tym przypadku jedyną opcją przyspieszenia jest wdrożenie formatu graficznego WebP od Google. Pliki graficzne mogłyby dzięki temu ładować się od 10 do 30% szybciej.

Mobilne wersje stron kancelarii

Jury zwróciło również uwagę na dostosowanie strony do urządzeń mobilnych. W 2019 nie wyobrażam sobie projektu strony bez takiego dostosowania, chociaż nadal spora część stron zaprojektowanych kilka lub nawet kilkanaście lat wcześniej nie ma takiej opcji. Jest to zaniedbanie potrzeb użytkowników, którzy głównie odwiedzają strony przez urządzenia mobilne (nawet do 80%).

Layout

Kolejną kwestią był przejrzysty layout i wykorzystanie własnych zdjęć zamiast zakupionych z popularnych banków zdjęć. Jeśli jest taka możliwość firmy powinny używać własnych zdjęć. Nawet niższa jakość zdjęć zwiększa zaufanie.

Użycie zdjęć, które występują na setkach innych stron uzyska efekt odwrotny do zamierzonego. Na stronie krpj.pl jest Gdynia, jest zdjęcie siedziby firmy i są zdjęcia pracowników – ludzi, którzy tworzą tę firmę. Tylko 20% ocenianych kancelarii z 2018 posiadało indywidualnie zrobione zdjęcia. Moim zdaniem jest to bardzo mały odsetek. Zawsz to jednak lepiej niż 17% w ogóle nie posiadało zdjęć.

Prezentacja zespołu kancelarii

Jeśli chodzi o zespół to oceniano samą prezentację zespołu firmy, obecność zdjęć, notek i opcji kontaktów. Nie bardzo jednak rozumiem sens brania pod uwagę e-maili, numerów telefonów i linków społecznościowych. To akurat zależy od polityki firmy i decyzji czy potencjalny klient kontaktuje się bezpośrednio z danym pracownikiem, czy koordynator biura po rozpatrzeniu sprawy kieruje klienta do odpowiedniego specjalisty. Czego zabrakło w ocenianych stronach? Moim zdaniem wideo. Krótkich prezentacji zespołu lub ogólnie firmy. Taka forma znacznie ociepla wizerunek i zwiększa zaufanie.

Specjalizacje kancelarii

Wiele firm poza Top10 wrzuca wszystkie specjalizacje na jedną podstronę bez indywidualnego opisu. Marnują w ten sposób możliwość trafienia potencjalnego klienta na daną specjalizację bezpośrednio z Google. Każda specjalizacja powinna być potraktowana indywidualnie. Odpowiednio dobrane zdjęcie, opis, sekcja najczęściej zadawanych pytań i osoby w firmie odpowiedzialne za dany temat. Na stronie krpj.pl dodaliśmy jeszcze bezpośredni formularz kontaktowy, aby ułatwić pozyskanie klienta.

Publikacje i strefa wiedzy

Topowe kancelarie mogą pochwalić się sporą liczbą publikacji. Zarówno w formie drukowanej, jak i w strefach wiedzy lub po prostu blogach firmowych. Zwłaszcza te ostatnie są nieocenionym źródłem informacji dla potencjalnych klientów. Kilkadziesiąt osób w zespole może wygenerować rocznie sporą liczbę artykułów. Najlepiej tzw. artykułów „ever-green”, które nie starzeją się z upływem czasu. Prawo jednak się zmienia dlatego warto też opisywać sprawy bieżące. Jest tu jednak pewne zastrzeżenie, jeśli chodzi o ranking. Jeśli strony miały przestarzałe informacje w strefie aktualności były odrzucane. To samo dotyczyło stron z niedziałającymi linkami lub niedostępnymi treściami (np. przez wtyczki flash).

Zabezpieczenia strony kancelarii

Każda ze stron posiada certyfikat SSL. Dzięki temu dane pomiędzy użytkownikiem a stroną są szyfrowane (w sporym skrócie). Google obecnie oczekuje od właścicieli stron takiego certyfikatu. Zielona kłódka + adres zaczynający się od https oznaczają, że strona dysponuje takim szyfrowaniem. Jeśli nie posiadasz tego na swojej stornie, a świadczysz usługi online lub posiadasz prosty formularz to pomyśl nad instalacją takiego certyfikatu.

Rozwiązania dla nowoczesnych kancelarii

Co dalej? Jaka przyszłość czeka kancelarie i jakie będą kryteria następnych rankingów? Na pewno można zastanowić się nad rozbudowaniem serwisów internetowych o sekcje klientów. Dostęp po zalogowaniu z możliwością podglądu statusu sprawy, pobrania lub wgrania dokumentów, konsultacji online z prawnikiem itd.

Stosunkowo mała liczba kancelarii oferuje czat na stronie internetowej. W tej branży jest takie rozwiązania dopiero raczkują. Mam jednak nadzieję, że co raz więcej czołowych graczy zdecyduje się na wdrożenie czatu i tym samym przyciągnie młodsze pokolenia klientów.

Część kancelarii pójdzie też w oferty szkoleniowe – zarówno kursy wideo, jak i szkolenia stacjonarne. Wszystko wedle możliwości i zasobów danej kancelarii.

Ranking kancelarii 2020

Jedynym zastrzeżeniem z mojej strony odnośnie do rankingu 2019 jest skład kapituły oceniającej. Ciężko mi stwierdzić jak dokładnie zbadano kwestie techniczne ocenianych stron. Czy np. czas ładowania strony był oceniany subiektywnie, czy używając dedykowanego narzędzi jak powyżej?

Ponad połowa stron z Top10 budowana była używając platformy WordPress. Jaki to ma wpływ na bezpieczeństwo tych stron skoro serwisy bazujące na tym silniku są najczęściej atakowane i posiadają spore problemy z zabezpieczeniami?

Na pewno w kapitule oceniającej przydałaby się osoba techniczna, która oceniłaby kwestie programistyczne dużo bardziej obiektywnie.

Mateusz Petkiewicz

Autor

Mateusz Petkiewicz - Programista i grafik w jednej osobie. Od 2011 pomaga swoim klientom w budowie stron i aplikacji biznesowych. Założyciel Dioma.pl